آشنایی با انواع لوازم و تجهیزات موتور سواری

سلام،در این نوشته میخواهیم انواع لوازم و تجهیزات موتورسواری را معرفی کنیم و اطلاعات کلی و اساسی را که برای انتخاب لوازم موتور سواری مناسب خودتان نیاز دارید باهم بررسی کنیم.بدون شک موتور سواری یک فعالیت بسیار لذت بخش است. همه ما موتور سوارها شیفته هیجان موتور سواری هستیم اما همه ما قبول داریم که در عین حال یک فعالیت خطرناک نیز است.پس برای اینکه بتوانیم به موتور سواری ادامه دهیم همیشه باید به فکر امنیت خودمان روی موتورسیکلت باشیم.

تجهیزات موتور سواری برای این هستند که امنیت و راحتی موتور سوار را فراهم کنند.لوازم با کیفیت باعث خواهد شد تا شما در شرایط مختلف روی موتور سیکلت احساس راحتی کنید. قطعا زمانی که شما راحت هستید موتور سوار بهتری هم هستید.به خواندن نوشته ادامه دهید تا باهم انواع لوازم و تجهیزات موتورسواری را دسته بندی و بررسی کنیم.

 

کلاه کاسکت

طبق تحقیقات و آمار جهانی 45درصد از ضربات وارده به کلاه کاسکت ها در تصادفات از ناحیه صورت و چانه است.امن ترین کلاه کاسکت ها آنهایی هستند که کل سر و صورت را پوشش میدهند.پس تا حد امکان در انتخاب کلاه کاسکت انواع فک ثابت و فک متحرک را در اولویت قرار دهید.

طبق اطلاعاتی که تولید کنندگان جهانی کلاه کاسکت منتشر کرده اند عمر مفید کلاه کاسکت ها پنج سال است و بعد از این زمان متریال استفاده شده در آنها شروع به فرسوده شدن کرده و از کارایی و امنیت کلاه کاسکت کاسته میشود.کلاه کاسکت ها طوری طراحی شده اند تا در هنگام برخورد ضربه ساختار خود را نابود کنند.این کار باعث میشود تا ضربه هرچه کمتری به شما برسد.بعد از وارد شدن ضربات شدید شاید در ظاهر کلاه کاسکت سالم باشد اما قطعا ساختار و چهارچوب آن به هم خورده و از امنیتش کاسته شده است.به همین دلیل هیچ وقت به دلیل قیمت ارزانتر کلاه کاسکت دست دوم نخرید. مطمئن باشید اگر تصادف کنید دوست دارید کلاه کاسکتتان سالم باشد.اجازه ندهید کودکانتان کلاه کاسکت را به دیوار بکوبند یا ضربه ی شدیدی به آن وارد شود.البته نگران نباشید افتادن کلاه کاسکت از دستتان بر روی زمین از ارتفاع کم آسیبی به آن نخواهد زد.

کلاه کاسکت ها در انواع مختلف تولید میشوند.کلاه کاسکت فک ثابت، کراس، فک متحرک(وسپایی)، اندرو یا تورینگ. هر کدام از اینها برای شرایط خاص خود طراحی شده اند. شما باید بر اساس نوع سواری که میخواهید انجام دهید کلاه کاسکت مناسب خودتان را انتخاب کنید. از بالاترین استاندارد های موجود برای کلاه کاسکت «ECE 22.05» است که توسط اتحادیه اروپا صادر میشود.هیچگاه از برندهای ناشناس به دلیل قیمت ارزانتر کلاه کاسکت خریداری نکنید.کیفیت کلاه کاسکت مستقیما با جان شما ارتباط دارد.تعداد زیادی برندهای معتبر جهانی وجود دارند که کلاه کاسکت های با کیفیت و با امنیت بالا تولید میکنند.

لباس موتور سواری

لباس موتورسواری مثل پوست دوم شماست و از بدن شما در مقابل نور خورشید،باد،باران،اجسام معلق در هوا و هرچیزی که ممکن است به شما آسیب بزند محافظت خواهد کرد.همچنین لباس های موتور سواری دارای امکاناتی هستند که از شما در مقابل ضربات فیزیکی در هنگاه زمین خوردن یا تصادفات محافظت کنند.لباس موتور سواری شامل کاپشن موتور سواری،شلوار موتور سواری،بوت موتور سواری،دستکش موتورسواری و تجهیزات ایمنی میشود،در ادامه مطلب به بررسی هر یک میپردازیم.

1_کاپشن موتور سواری

کاپشن های مخصوص موتور سواری خصوصیات منحصر به فردی دارند،دو یا چند لایه هستند تا از بدن شما در مقابل ضربات فیزیکی و ساییده شدن محافظت کنند و همچنین مقاومت کاپشن را بالا ببرند،در ناحیه آرنج و شانه ها ضخیمتر هستند و از پدهای ضد ضربه استفاده شده است. در کاپشن های موتورسواری حرفه ای علاوه بر آرنج و شانه در قفسه سینه و ستون فقرات هم تجهیزات ایمنی ضد ضربه تعبیه شده است.طوری طراحی شده اند که به بدن شما بچسبند تا در سرعت های بالا کاپشن شما تکان نخورد و به این طرف و آن طرف نرود.جنس کاپشن های موتور سواری از چرم ،پارچه با مقاومت بالا و یا ترکیبی از این دو است.چرم مقاومت زیادی دارد،همچنین انواع پارچه های استفاده شده در آنها بسیار با کیفیت بوده و به اندازه کاپشن های چرم مقاوم هستند.

در انتخاب کت موتور سواری باید به چند نکته توجه کنید.اولین نکته سبک موتور سواری است. قطعا کاپشن موتور سواری کراس و اندرو با کت موتور ریس خصوصیات بسیار متفاوتی دارند.دومین نکته فصل و آب و هوا است. کاپشن های موتور سواری تابستانی دریچه های هوای زیادی دارند که باعث میشود گرمتان نشود،انواع زمستانی یا مخصوص فصل بارندگی دارای لایه ضد آب اضافی هستند که قابل در آوردن است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع کاپشن موتور سواری اینجا کلیک کنید.

2_شلوار موتور سواری

یک شلوار موتور سواری باید بسیار راحت باشد و در عین حال دارای جنس مقاوم باشد تا از بدن شما محافظت کند.شلوار های موتور سواری در ناحیه زانو و باسن قابلیت تجهیز شدن به ضربه گیر دارند. همچنین شلوارک هایی وجود دارند که دارای تجهیزات ایمنی اضافی برای محافظت از لگن هستند،مانند کاپشن،شلوار موتور سواری هم از جنس پارچه،چرم و یا ترکیبی از هر دو تولید میشود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع شلوار موتور سواری اینجا کلیک کنید.

3_بوت موتور سواری

به این فکر کنید که موتور سیکلت شما چقدر سنگین هست و اینکه شما از پاهای خود برای سرپا نگه داشتن آن استفاده میکنید.امکان دارد زمین زیر پای شما لیز،سنگی،ناهموار و… باشد.هنگام زمین خوردن و یا در تصادفات پاهای شما جز آسیب پذیرترین نقاط هستند و باید به خوبی محافظت شوند.یک بوت موتورسواری حرفه ای باید دارای کف ضد لیز خوردن،محافظ مچ و پاشنه پا،محافظ انگشتان و محافظ ساق باشد.هنگام خرید بوت موتور سواری دقت کنید که حداقل محافظ مچ و پاشنه پا داشته باشد.

بوت های موتورسواری انواع مختلفی بسته به سبک موتور سواری دارند،برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

4_دستکش موتور سواری

دستان ما بسیار آسیب پذیر هستند. هنگام تصادف یا افتادن از موتور سیکلت ما بصورت غریزی از دستانمان برای محافظت از سر و صورت خود استفاده میکنیم. معمولا اولین جایی که به زمین برخورد میکند دستان ما هستند.جنس دستکش موتور سواری باید بسیار مقاوم بوده و از دستان شما در مقابل ضربه و ساییده شدن به خوبی محافظت کند.دستکش هایی که در ناحیه کف و پشت دست دارای ضربه گیر هستند کارایی بالایی دارند.همچنین دستکش های موتورسواری باید راحت باشند تا شما در کنترل موتور سیکلت خود مشکلی نداشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع دستکش موتور سواری اینجا کلیک کنید.

5_تجهیزات ایمنی

تجهیزات ایمنی یا محافظ و ضربه گیر برای نقاط مختلف بدن از قفسه سینه و ستون فقرات تا زانو و آرنج در دسترس هستند.تجهیزات ایمنی از شما در برابر ضربه هایی که امکان دارد آسیب شدیدی به شما یزنند محافظت میکنند و کارایی بالایی دارند.اکثر لباس های موتور سواری دارای جیب هایی هستند که قابلیت تجهیز شدن به تجهیزات ایمنی را دارند.همچنین این تجهیزات بصورت جدا گانه نیز در دسترس هستند.تجهیزات ایمنی باید کاملا مناسب سایز و اندازه شما باشد.تا در هنگام اتفاقات در جای خود ثابت بماند.اگر لباس شما دارای جیب مخصوص برای ضربه گیر است میتوانید آنها را عوض کنید. مثلا به جای فوم ضد ضربه از جنس های با متریال مقاوم تر استفاده کنید.